ik heb belooft dat ik wat foto's zou plaatsen van de revisie van me v6 1.8 blokje. dus hier zijn ze dan.
ik zal ook vertellen waarom dit een noodzaak was.

om te beginnen bij het begin:
ik heb mijn auto via marktplaats, er stond bij dat er een koppakking lek zou zijn. omdat we deze mensen via via kennen, kreeg ik de auto mee om er in de garage eventjes goed naar te kijken

meteen was al duidelijk geworden dat de auto een behoorlijke warmloper heeft gehad, resulterende in o.a. gesmolten distributie kappen, bobinekabels,watermondje (rechts boven op blok)...
al het water dat iemand ooit in het koelsysteem heeft gegooid heb er uiteindelijk voor gezorgd dat de waterpomp is weg geroest (met een warmloper als gevolg). als één grote roestwaterval is alles via het watermondje naar buiten gespoten.

voor de rest liep de motor als een "natte krant" met verschrikkelijke wolken uitlaat, uiteindelijk bleek dat de automatische spanner van de distributie riem zijn spanning was verloren.
maar we konden de motor niet goed laten warmlopen om de koppakking lektester te gebruiken (d-riem versprong steeds n paar "tandjes"), ik heb de gok genomen en de auto voor 750,- gekocht. denkende dat ik alleen een: nieuwe d-riem/spanner, waterpomp, watermondje en bobinekabels moest kopen en dan racen met die bak!
helaas was niets minder waar...
eenmaal in mij bezit en al de bovengenoemde dingen vervangen. kon ik eindelijk de koppakking lek tester gebruiken, die na een zekere tijd van testen TOG verkleurde. betekende dat de koppakking toch lek is, maar welke? nadat ik alle mogelijke tests tevergeefs had uitgevoerd om erachter te komen welke van de 2 cilinderbanken lek was. besloot ik om de motor uit de auto te halen en allebei de koppakkingen te vervangen.

eenmaal uit de auto, en op de bok kwam ik erachter dat de koppeling ook versleten was (samen met de remschijven+blokken voor).
anywayz, toen ik de cilinderkoppen van de motor afhaalde kwam ik erachter dat de koelkanalen rondom de cilinderbanken letterlijk waren dicht geslibd met een soort van roest smurrie.
(klik op de link)
http://img139.imageshack.us/img139/8861/dsc00919vq4.jpg
http://img90.imageshack.us/img90/1593/dsc00920ai2.jpg
ik kon niet aan de oude koppakkingen zien of die waren door geslagen (lek waren). en met de warmloper die mij heeft gehad, is het mogelijk dat de cilinderkop(en) zijn gescheurd of krom zijn getrokken. dus deze heb ik naar een motor revisie bedrijf gescheurd om te laten vlakken en afpersen. gelukkig waren de koppen niet ingescheurd en kreeg ik ze een paar weken later weer terug.

van die 2 weekjes maakte ik gebruik om me blok eens goed schoon te maken. (inc. de koelkanalen rondom de cilinderbanken)

daarna ben ik begonnen met het eindeloze inslijpen van de kleppen.

(foto van inslijpen kleppen)
http://img90.imageshack.us/img90/8856/dsc00944us0.jpg
ik heb van de week me cilinderkoppen weer op me blok gemonteerd en ga binnenkort weer verder sleutelen eraan! ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.
btw: heeft er iemand specifieke afstel gegevens voor een K8 v6 1.800cc motorblok? mijn gegevens zijn alleen algemeen en niet gedetailleerd

bedankt alvast.