Accu
Moderator: Moderators
Accu
Ik heb al een poosje problemen met mijn accu. In de winter had ik altijd last dat ie na 2-3 dagen niet meer starte. In eerste instantie dacht ik dat het lekstroom was, maard at was opeens weg dus ik dacht dat het lekstroom verhaal niet klopte, want anders had ik er gewoon last van moeten blijven houden. Tot gisteren. Ik wilde starten maar hij deed helemaal niks meer. Ik heb toen de accu doorgemeten, en er zat toen nog 9.66 volt in. Ff met de startkabels gestart, en ff gereden. Daarna zat er gewoon weer 12.5 volt in. Dus ik wil vanochtend, ongeveer 12 uur later weer starten, en ja hoor weer niks. Dus ik weer de accu doormeten, en toen zat er nog maar 0,4volt in!!!!!!!!!! Weet iemand of dit inderdaad toch nog door lekstroom kan komen? Of is de accu kapot (is ongeveer 10 maanden oud).
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
hoe stom het ook klinkt..
controleer even je lampje in de kofferbak..
ik heb ooit eens gehad met een vorige auto dat op de een of andere manier het lampje bleef branden ( terwijl de klep wel dicht was)
toen had ik precies hetzelfde probleem, haal ff je hoedeplank eruit, en doe de klep dan dicht..
just to be sure...
controleer even je lampje in de kofferbak..
ik heb ooit eens gehad met een vorige auto dat op de een of andere manier het lampje bleef branden ( terwijl de klep wel dicht was)
toen had ik precies hetzelfde probleem, haal ff je hoedeplank eruit, en doe de klep dan dicht..
just to be sure...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
De accu kan je zowiezo weg gooien waarschijnlijk...
Wanneer er nog maar een spanning van 0,4 volt staat is de accu echt kapot...
Zelfs een lege accu geeft namelijk minimaal 10 volt aan...
Maar ik zou inderdad eens gaan checken waar hij zijn stroom verliest...
Hang eens een multi meter tussen je carroserie en de min pool van de accu (na het verwijderen van de kabel uiteraard)
Zet dan de auto eens helemaal uit en meet eens of er dan nog stroom loopt..
Wanneer er nog maar een spanning van 0,4 volt staat is de accu echt kapot...
Zelfs een lege accu geeft namelijk minimaal 10 volt aan...
Maar ik zou inderdad eens gaan checken waar hij zijn stroom verliest...
Hang eens een multi meter tussen je carroserie en de min pool van de accu (na het verwijderen van de kabel uiteraard)
Zet dan de auto eens helemaal uit en meet eens of er dan nog stroom loopt..
Nou heb de accu toch nog weer aan de praat gekregen. En ik heb ff met de multimeter doorgemeten tussen - pool en carrosserie, en daar kwam een 0.1 amp uit. Ik heb gehoord dat 0.1 amp goed is en dat dit niet veel uitmaakt. Weet iemand of dit klopt???
Heb de accu nu losgekoppeld en dan gaan we morgen maar ff kijken of ie leeg loopt of niet. Anders maar ff een nieuwe halen.
Heb de accu nu losgekoppeld en dan gaan we morgen maar ff kijken of ie leeg loopt of niet. Anders maar ff een nieuwe halen.
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Neem aan dat je wel de kabel van de min pool los hebt gehaald he..?
0,1 Amp lijkt mij inderdaad niet zo'n probleem, als die meet waarde klopt zou je dus geen lekstromen hebben...
Dat zou dan toch inhouden dat je accu echt z'n beste tijd heeft gehad..
Sterker nog, ik snap niet dat je er nog spanning uit weet te krijgen na die spannings dip van 0,4Volt..
0,1 Amp lijkt mij inderdaad niet zo'n probleem, als die meet waarde klopt zou je dus geen lekstromen hebben...
Dat zou dan toch inhouden dat je accu echt z'n beste tijd heeft gehad..
Sterker nog, ik snap niet dat je er nog spanning uit weet te krijgen na die spannings dip van 0,4Volt..

Kabel van minpool heb ik los gehaald ja, en dan tussen min pool en carrosserie gemeten. Maar et is denk ik toch ook de accu, omdat ik em afgelopen nacht helemaal los heb gekoppeld en toch was er weer stroom uit. Het was maar een heel klein beetje, maar dit mag niet. ik ga dus vanmiddag maar even een nieuwe accu halen. En na die 0.4 volt viel het mij toch nog mee dat ik em aan de praat kreeg. Er zit bij mij een 60 amp accu in, en een diesel met een 74 amp accu heeft er 5 minuten aan moeten hangen met startkabels voordat ie weer startte. Dus ja ik was daar zelf ook heel verbaasd over.