Ik rij terug naar huis, en bij het afrijden van de A50 trap ik op de rem, en hij remt af van 70 naar 60, en toen opeens boem geen rempedaal meer!!!!!!
Alle druk was helemaal weg. Snel aan de kant gezet en me pa gebeld. Die komt snel met wat spullen om te kijken of we het kunnen fiksen.
Ik ondertussen kijken of ik kan zien of ie ergens lekt, en ja hoor. Bij het linker voorwiel lag een grote plas remolie. Bleek dat de bout waarmee je de remslang op de klauw zet losgekomen was (terwijl ik het naar fabrieks specificaties had vastgezet).
Dus ik samen met m'n pa en een vriend (was snel ff komen kijken) de remmen ontluchten, wat best wel een leuke ervaring is om half 11 's vonds langs de weg

Maar we kregen het pedaal niet meer hard. Ik m'n vader gaan slepen en me vader z'n auto als rem gebruiken, wat goed lukte tot de sleepkabel brak. Ondertussen had ik een beetje geprobeerd te remmen, en heel diep onderin had ik een beetje druk, dus heel voorzichtig naar huis gereden (en ja hoor.... Nog bijna een aanrijding gehad omdat en of andere KL$%Thommel door rood reed).
Eenmaal gelukkig thuis gekomen ben ik een beetje op het online handboek aan't kijken (+ mijn eigen Mazda handboek) over het remsysteem. Het blijkt dat linksvoor direct door de hoofdcilinder wordt aangestuurd (de rest gaat via de remkracht verdeler). En er moet een systeem in de hoofdremcilinder zitten die ervoor zorgt dat als er iets misgaat het systeem naar linksvoor wordt afgesloten, zodat je nog met je drie andere wielen kan remmen, maar bij mij werkte dat dus niet want ik had bijna alle remolie via me linker rem eruit gegooid. Zit er nu dus een probleem in mijn hoofdrem cilinder???
En hoe kan het dat de bout van de remslang loskomt terwijl ik het naar fabriek specs heb aangedraaid???
het belangrijkste is gelukkig dat ik het nog kan navertellen, want het was wel ff een dicht geknepen billen moment
