Waarschijnlijk groot probleem
Moderator: Moderators
Moet ik straks effe gaan bekijken hoor... weet het niet zeker..
EDIT: 15w40 Castrol GTX High Milage (had me pa gekocht voor z'n volvo en der moest nieuwe in bij mij, dus eigenlijk niet echt opgelet op de soort
....)
Noem mij dom maar waar staat 15w40 enz... voor?
EDIT: 15w40 Castrol GTX High Milage (had me pa gekocht voor z'n volvo en der moest nieuwe in bij mij, dus eigenlijk niet echt opgelet op de soort

Noem mij dom maar waar staat 15w40 enz... voor?
I will not fail again, I will not let you win, f*ck your power trip :| Chaimaira |: - Power trip
1st strike, 2nd strike, 3rd strike :| 3rd Strike |: - City's On Fire
1st strike, 2nd strike, 3rd strike :| 3rd Strike |: - City's On Fire
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
lees en huiver
Wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd: bij dalende temperatuur wordt motorolie dikker en dus minder vloeibaar (starten gaat moeilijker).
Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.
Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.
Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.
Enkele voorbeelden:
SAE 5W – 30 is een nieuwe erg dunne motorolie A1/B1 en SJ (energiebesparend) die even goed zou zijn als A3/B3/B4 (gebruikt door vele Amerikaanse merken en Europese Ford, sommige Peugeots en VW-motoren. Opgepast : de olie mag slechts gebruikt worden indien dit uitdrukkelijk is toegestaan door de constructeur.
SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.
SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.
SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.
SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)
SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)

Wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd: bij dalende temperatuur wordt motorolie dikker en dus minder vloeibaar (starten gaat moeilijker).
Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.
Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.
Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.
Enkele voorbeelden:
SAE 5W – 30 is een nieuwe erg dunne motorolie A1/B1 en SJ (energiebesparend) die even goed zou zijn als A3/B3/B4 (gebruikt door vele Amerikaanse merken en Europese Ford, sommige Peugeots en VW-motoren. Opgepast : de olie mag slechts gebruikt worden indien dit uitdrukkelijk is toegestaan door de constructeur.
SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.
SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.
SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.
SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)
SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Wat ik zo eruit opmaak is dat voor de winter nu dus de juiste olie erin zit en dat ik als het warmer begint te worden iets van 10w40 erin moet gooien ?
Bedankt iig voor de informatie

Bedankt iig voor de informatie

I will not fail again, I will not let you win, f*ck your power trip :| Chaimaira |: - Power trip
1st strike, 2nd strike, 3rd strike :| 3rd Strike |: - City's On Fire
1st strike, 2nd strike, 3rd strike :| 3rd Strike |: - City's On Fire
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Maakt niet zo heel erg veel uit
Wat je er nu in hebt is goed, maar 10W40 is ook goed.
Ik rij zelf rond met 5W30... maar dit omdat het blok iets jonger is. Denk dat ik ook over een jaartje overstap op 10w40.
Koop wel goede olie en niet iets van de aldi ofzo. Je kan beter iets meer betalen dan dadelijk duurder uitkomen omdat het gewoonweg rotzooi is.
(castrol is indeed goed, verder rij ik zelf altijd met Kroonolie )
Wat je er nu in hebt is goed, maar 10W40 is ook goed.
Ik rij zelf rond met 5W30... maar dit omdat het blok iets jonger is. Denk dat ik ook over een jaartje overstap op 10w40.
Koop wel goede olie en niet iets van de aldi ofzo. Je kan beter iets meer betalen dan dadelijk duurder uitkomen omdat het gewoonweg rotzooi is.
(castrol is indeed goed, verder rij ik zelf altijd met Kroonolie )
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
marcel v6 schreef:Dus je kan met een jong blok dus geen 10w40 olie gebruiken.
Dus als ik me ZE laat inbouwen bij Bastian moet ik dus ook 5w30 olie gaan gebruiken omdat het een blok is met weinig kilometers.
geloof zelfs dat ik hugo een keer heb horen zeggen dat ie 0W30 reed ( maar weet niet 100% zeker hoor)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten