Geplaatst: 26 mei 2009, 09:30
Zodra je een aanpassing maakt aan je aandrijving (andere motor of upgrade van huidig blok) is je auto officieel niet dezelfde als op kenteken staat, waardoor het type geodkeuring komt te vervallen. Je zult na de aanpassingen een nieuwe type goedkeuring aan moeten vragen, Dit houdt het volgende in:
- Als je oa. de aandrijving vervangt door een onderdeel dat uit dezelfde type auto komt (heel makkelijk gezegd, je vervangt de V6 1.8 door een ander V6 1.8 blok, uit een mx-3). Dan betreft de type keuring alleen een administratieve wijziging. Kosten circa 70 euro.
- Echter wanneer je oa. je aandrijving vervangt door een geheel ander onderdeel (1,6 -> 1,8 of 1,8-> 2,5) dan dien je een nieuwe type keuring aan te vragen. Dit kan 2 kanten opgaan. Val je met je nieuw blok binnen de marge van 40% vermogen toename (op papier welke door Mazda verstrekt dient te worden) dan hoef je voor de keuring alleen een geluidstest en administratie te ondergaan. Kosten circa 250 euro geluidstest, 70 euro administratie
Echter ga je over je 40% vermogens toename heen dan dient er een complete nieuwe type keuring plaats te vinden, dit houdt in dat ook je remmen en al het andere gekeurd word. Je hebt in feite dan een auto gebouwd die nog niet bestaat, dus die dient helemaal gekeurd te worden.
Hoop dat je er wat aan hebt, dit is natuurlijk de officiele weg. Mocht je het niet op de officiele weg doen loop je het risico dat je verzekering je niet dekt wanneer er iets zou gebeuren.
- Als je oa. de aandrijving vervangt door een onderdeel dat uit dezelfde type auto komt (heel makkelijk gezegd, je vervangt de V6 1.8 door een ander V6 1.8 blok, uit een mx-3). Dan betreft de type keuring alleen een administratieve wijziging. Kosten circa 70 euro.
- Echter wanneer je oa. je aandrijving vervangt door een geheel ander onderdeel (1,6 -> 1,8 of 1,8-> 2,5) dan dien je een nieuwe type keuring aan te vragen. Dit kan 2 kanten opgaan. Val je met je nieuw blok binnen de marge van 40% vermogen toename (op papier welke door Mazda verstrekt dient te worden) dan hoef je voor de keuring alleen een geluidstest en administratie te ondergaan. Kosten circa 250 euro geluidstest, 70 euro administratie
Echter ga je over je 40% vermogens toename heen dan dient er een complete nieuwe type keuring plaats te vinden, dit houdt in dat ook je remmen en al het andere gekeurd word. Je hebt in feite dan een auto gebouwd die nog niet bestaat, dus die dient helemaal gekeurd te worden.
Hoop dat je er wat aan hebt, dit is natuurlijk de officiele weg. Mocht je het niet op de officiele weg doen loop je het risico dat je verzekering je niet dekt wanneer er iets zou gebeuren.