Pagina 1 van 1
Olie peilen ?!?!?!
Geplaatst: 30 nov 2009, 12:39
door Pat-mx3
Hoi Allemaal,
Ik ben patrick en ben 35jaar, woon in zoetermeer en sinds kort in het bezit van een MX-3 1.8 V6.
Ik wil eerst even zeggen dat dit forum echt onwijs goed is, ik heb al een heleboel problemen kunnen oplossen door jullie hulp
Echter zit ik nog met een klein probleem waar ik echt niet uit kom.
Als ik mijn olie ga peilen voordat ik 's ochtends ga rijden staat het net een millimeter boven het minimum.
Wanneer ik heb gereden met de auto en laat hem daarna een uurtje staan, dan staat het een millimeter onder het maximum......
mijn vraag is dus wanneer moet ik nou mijn olie peilen?
alvast bedankt,
Patrick
Geplaatst: 30 nov 2009, 12:46
door Mx3 maniac
ik pijl altijd als ie koud is dan is je olie helemaal gezakt
Geplaatst: 30 nov 2009, 13:48
door Pat-mx3
Mx3 maniac schreef:ik pijl altijd als ie koud is dan is je olie helemaal gezakt
Dat dacht ik ook maar zit er dan niet teveel olie in als ik later op de dag peil?
Ik moet er dan namelijk heel wat bij gooien als hij koud is.
Geplaatst: 30 nov 2009, 17:01
door Jorn
de peilstok is er op gemaakt om te meten bij een koude motor. op deze manier kun je er dus niet te veel ingooien.
Geplaatst: 30 nov 2009, 17:14
door The-Xtreme_Mazda
Ten eerste welkom bij de club (Zoetermeer dan moeten we een keer een kleine meeting houden ben er heel vaak te vinden)
Inderdaad meten als je een koude motor heb en je auto moet ook recht staan want dat werkt namelijk ook mee

kijk ook maar eens naar je koelvloeistof die stijgt ook als je gereden heb
En natuurlijk heel veel plezier met je mx-3 en ook veilige klm
mvg michael
Geplaatst: 30 nov 2009, 21:49
door martinenijenhuis
Dit verschil komt omdat bij een koude motor, de olie is gezakt, en na het
rijden is de olie verdeeld door het hele motorblok
Overigens met koude motor peilen is niet de goede manier,
je moet juist een stukje hebben gereden, en daarna even laten staan, en dan pas peilen.
(wanneer de motoren ouder worden zal er meer olie in het carter komen, en minder olie in koppen blijven zitten (wat het tikken bij koude start veroorzaakt) wat een te positieve peiling geeft)
Groetjes M&M
Geplaatst: 30 nov 2009, 22:14
door Pat-mx3
Maar dan zou je toch denken dat bij een koude motor het niveau hoger moet zijn dan bij een warme motor?
bij mij is het n.l. andersom :S
ik snap er niks meer van
martinenijenhuis schreef:Dit verschil komt omdat bij een koude motor, de olie is gezakt, en na het
rijden is de olie verdeeld door het hele motorblok

Overigens met koude motor peilen is niet de goede manier,
je moet juist een stukje hebben gereden, en daarna even laten staan, en dan pas peilen.
(wanneer de motoren ouder worden zal er meer olie in het carter komen, en minder olie in koppen blijven zitten (wat het tikken bij koude start veroorzaakt) wat een te positieve peiling geeft)
Groetjes M&M
Geplaatst: 01 dec 2009, 12:10
door Jorn
het niveau lijkt hoger omdat alle olie verdeeld is door het blok ipv naar onder is gezakt

Geplaatst: 01 dec 2009, 18:28
door Pat-mx3
ok mannen, bedankt voor de info
